Két irányból közelíti meg a nagycsaládos elektromos szabadidőjármű kérdését a Toyota. Az egyik új fejlesztésnél a hét ülés adott, és a villanymotor lesz az újdonság, a másiknál pont fordítva.
Rövid időn belül két hasonló témájú, de egymástól deklaráltan független bejelentést tett a Toyota észak-amerikai központja, a Toyota Motor North America (TMNA.) A vállalat két legnagyobb üzemében, a Kentucky állambeli Georgetownban (Toyota Motor Manufacturing Kentucky, TMMK), illetve az Indiana államban található Princetonban (Toyota Motor Manufacturing Indiana, TMMI) egyaránt egy-egy három üléssoros, akkumulátoros elektromos szabadidőjármű gyártását készítik elő.
Mindkét kezdeményezés jelentős beruházással jár: az 1986-ban alapított TMMK üzemében 1,3 milliárd, míg a tíz évvel fiatalabb TMMI gyárban 1,4 milliárd dolláros (471, illetve 507 milliárd, azaz összes kis híján egybillió forint!) ráfordítással alakítják ki az összeszerelő sorokat, valamint a szintén vadonatúj akkumulátorcsomag-összeszerelő üzemeket. Ez utóbbiakat a tavaly októberben bejelentett, és 2025-tól már üzemelő, 8 milliárd dolláros (2,9 billió Ft) ráfordítással megvalósuló észak-karolinai akkumulátorgyár (Toyota Battery Manufacturing North Carolina, TBMNC) fogja ellátni akkumulátormodulokkal.
Felmerülhet a kérdés, miért kell két helyszínen gyártani ugyanazt az autót? Nos, minden jel arra mutat, hogy nem ugyanarról az autóról, hanem két, egymástól független projektről van szó. Míg ugyanis a TMMI 7500 főt foglalkoztató, évente 360 ezer autót gyártó üzemében jelenleg csupa három üléssoros modell – a Toyota Sienna buszlimuzin, a Toyota Highlander és Grand Highlander szabadidőjárművek, valamint az utóbbival rokon Lexus TX – készül, a TMMK az ezekkel azonos műszaki alapokra (TNGA-K platform) épülő, de csak ötszemélyes kivitelben készülő Toyota Camry szedánt, valamint a Toyota RAV4 crossovert gyártja.
Azt már korábban bejelentette a TMNA, hogy az új generációs Toyota Highlander BEV kizárólag akkumulátoros elektromos hajtáslánccal készül majd – ennek ad majd otthont az indianai üzem. Kentuckyban ezzel szemben minden bizonnyal a Toyota bZ4X esztétikai és műszaki részleteit hasznosító Toyota bZ5X gyártósort készítik elő. Ez magyarázatot adhat arra, miért kell két családi villanyautó a Toyotának.
A Highlander BEV (amelynek végleges neve egyelőre nem ismert, ahogy a bZ5X is csak egy valószínűsíthető elnevezés) tradicionális akkumulátortechnológiával, viszonylag konzervatív hatótávolsággal és megfizethető árfekvéssel kerülhet piacra. A bZ5X esetében ellenben nem kizárható, hogy ez lesz az egyik első Toyota modell, amely megkapja a gyártó akár 1000 kilométert meghaladó hatótávolságú, következő generációs akkumulátorát, azaz a futurisztikus formatervhez előremutató, jövőálló technológia és ehhez mérhetően magas presztízs társul majd. A két modell tehát eltérő ügyfélkörök számára lesz majd vonzó és elérhető, összhangban a Toyota azon célkitűzésével, hogy mindenki számára szabad választást biztosítson a mobilitás terén.
Pátyi út 40.
Új és használt autó értékesítés: H-P: 8.00 – 18.00 SZ: 9.00 – 13.00 +36 (23) 535-615
Szerviz: H-P: 7.00 – 18.00 SZ: 8.00 – 13.00 +36 (23) 535-600
Webshop: Email: webshop@mayertoyota.hu + 36 (23) 535-639
Szent Flórián körút 1.
Nyitvatartás: H-P: 8:00 - 17:00 +36 (22) 799-210
Budai út 20.
Nyitvatartás: H-P: 8:00 - 17:00 Sz: 9.00-13.00 +36 (26) 530-700
Hírlevél feliratkozás