A különböző részkategóriákban mutatott egyenletes, többnyire dobogós helyezésével ismét bebiztosította elsőségét a Toyota: az év első hat hónapjában egyetlen más márka sem adott el annyi személy- és haszonjárművet Magyarországon, mint a japán gyártó.
Folytatja erősödését a magyarországi újautópiac. A januártól júniusig tartó hat hónapban 76 657 új könnyű gépjármű (63 337 db személyautó és 13 320 db könnyű haszonjármű) talált gazdára. Ez összességében 14,1 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában; ezen belül a személyautók piacán 11,9, a kishaszonjárműveknél tekintélyes 25,7 százalékos növekedést regisztráltak. A flottaeladások a teljes piacon a forgalom 72,3 százalékát tették ki. Minden három, itthon eladott személyautóból kettőt (67,8%, 42 933 db) cégek vettek meg, a könnyű haszonjárművek körében ez az arány érthető módon jóval magasabb, 93,6 százalék (13 320 db.) A hazánkban eladott járművek 82,2 százalékát, 63 031 darabot Magyarországon hozták először forgalomba. A kivonások nélküli eladásokban az arány a személyautók között (83,7%, 53 035 db) mérhetően magasabb volt, mint a könnyű haszonjárművek (75,0%, 9996 db) körében.
Ami a szegmensek forgalmát illeti, folytatódik a szabadidőjárművek hegemóniája. A teljes piacon minden hatodik eladott autó (12 419 db, 16,3% piaci részesedés) az alsó-középkategóriás szabadidőjárművek mezőnyét erősítette; szorosan utánuk következtek a városi szabadidőjárművek (10 814 db, 14,2% piacrész), a dobogó legalsó fokán pedig a kompakt személyautók (8 027 db, 10,5% piacrész). A pozíciók viszonylag stabilok, a szabadidőjárművek néhány százalékponttal növelték részesedésüket, a személyautók minimálisan veszítettek pozíciójukból, de a sorrendek nem változtak.
Személygépkocsik piacának szegmensbeli eloszlása, Top 10, 2024. első félév
Db
Változás 2023.H1-hez képest
Piacrész
Változás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
C-SUV
12 419
+37,9%
16,3%
+2,8
B-SUV
10 814
+27,6%
14,2%
+1,5
C
8 027
+9,9%
10,5%
-0,4
D-SUV
6 167
+24,7%
8,1%
+0,7
D/E
5 727
+21,7%
7,5%
+0,5
HDV
4 610
+6,4%
6,0%
B
4 106
-3,9%
5,4%
-1,0
Pick-Up
2 905
+35,6%
3,8%
+0,6
D-SUV-Premium
2 887
+10,4%
-0,1
MDV
2 695
+137,7%
3,5%
+1,8
A Toyota-csoport összesen 10 458 járművet értékesített 2024. első félévében, 9744 Toyotát és 714 Lexust. A 9744 eladott Toyotából 6360 darab céges vásárlókhoz, a fennmaradó 3384 magánügyfelekhez került. Az eladott Toyoták többsége személyautó (7521 db) volt, ebben a szegmensben azonban nem tudott érdemi növekedést elérni a márka – annál inkább a könnyű haszonjárművek szegmensében, ahol 2223 darabos forgalma 53,9 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakában mutatott eredményt; ezzel a Toyota növelte legnagyobb mértékben (+3,1 százalékpont) a piaci részesedését. A teljes piacon ezzel a Toyota a személyautók és a haszonjárművek között egyaránt a második legerősebb teljesítményt nyújtotta, mivel azonban az előbbinél a Suzuki, az utóbbi szegmensben pedig a Ford előzte meg a márkát, összesítésben a Toyota megnyerte az értékesíti versenyt 2024 első hat hónapjában. A kivonásoktól megtisztított piacon ennél is egyértelműbb volt a japán márka hegemóniája; Magyarországon személyautóból és könnyű haszonjárműből egyaránt a Toyota helyezte a legtöbbet forgalomba itthon; a márka összesített piaci részesedése elérte a 15 százalékot!
Teljes piac Top 10, 2024. első félév
Modell
1
Toyota
9 744
8,8%
12,7%
-0,6
2
Suzuki
8 828
86,1%
11,5%
4,5
3
VW
5 975
2,1%
7,8%
-0,9
4
Ford
5 969
-3,5%
-1,4
5
Škoda
5 392
-0,7%
7,0%
6
Renault
3 887
37,3%
5,1%
0,9
7
Mercedes-Benz
3 347
5,3%
4,4%
8
KIA
3 232
-13,8%
4,2%
9
Nissan
3 205
284,3%
2,9
10
Opel
3 030
9,1%
4,0%
-0,2
Teljes piac Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
9 450
8,7%
15,0%
6 120
60,6%
9,7%
5 498
25,6%
5 205
8,3%
-0,8
3 473
-13,9%
5,5%
-1,7
Személyautók Top 10, 2024. első félév
8 583
85,7%
13,6%
5,4
7 521
0,1%
11,9%
8,5%
-1,1
4 837
1,1%
7,6%
-1,5
3 143
300,4%
5,0%
3,6
Hyundai
2 901
46,6%
4,6%
1,1
BMW
2 765
3,9%
-0,3
2 716
-30,1%
4,3%
-2,6
2 459
2,3%
Személyautók Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
7 418
0,6%
14,0%
-1,8
5 955
60,1%
11,2%
3,3
9,8%
4 458
26,8%
8,4%
3 214
-10,7%
6,1%
-1,6
Könnyű haszonjárművek Top 10, 2024. első félév
3 253
41,2%
24,4%
2,7
2 223
53,9%
16,7%
3,1
1 966
17,9%
14,8%
1 138
6,7%
912
44,3%
6,8%
888
14,3%
-0,7
Citroën
639
47,6%
4,8%
0,7
Peugeot
582
54,0%
0,8
FIAT
546
-36,8%
4,1%
-4,1
245
104,2%
1,8%
Könnyű haszonjárművek Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
2 032
54,3%
20,3%
5,6
1 935
1,5%
19,4%
-1,9
1 316
-15,3%
13,2%
-4,2
1 040
20,6%
10,4%
803
8,0%
0,1
Az egyes méretosztályokon belüli versenyben a Toyota összesen kilenc kategóriában végzett dobogós helyen: háromszor a személyautók (A, B és C szegmens), háromszor a szabadidőjárművek (B-SUV, C-SUV és D-SUV), valamint háromszor a könnyű haszonjárművek (kompakt és középkategóriás furgonok, valamint pickupok) között. Ezeket az eredményeket az alábbi táblázatokban részletezzük:
Miniautók (A-szegmens)
Az összesített piaci teljesítmény szempontjából nem jelentős, presztízs tekintetében azonban annál fontosabb, hogy a Toyota Aygo megelőzte a Fiat 500-ast, amelynek eladásai több mint 50 százalékkal csökkentek a tavalyi év azonos időszakához képest. Még látványosabb a Toyota Aygo előnye, ha a kivonásoktól megtisztított piaci helyzetet vesszük alapul: itt 46,4 százalékos piaci részesedéssel bír az európai gyártású japán miniautó.
A-szegmens Top 10, 2024. első félév
Toyota Aygo
449
30,5%
32,7%
13,9
FIAT 500
445
-55,1%
32,4%
-21,7
Suzuki Ignis
227
92,4%
16,5%
10,1
Hyundai i10
112
83,6%
4,8
Kia Picanto
79
-14,1%
5,7%
Abarth 500
47
-69,3%
3,4%
-4,9
FIAT Panda
-82,5%
0,5%
Smart ForTwo
-53,8%
0,4%
Jiayuan Komi
Renault Zoe
-85,7%
A-szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
46,4%
8,1
182
75,0%
18,8%
7,2
161
-33,2%
16,6%
-10,2
8,2%
-2,1
70
7,2%
0,4
Városi kisautók (B-szegmens)
A vadonatúj Swift megjelenése felforgatta a kisautók piacát, ezzel a Suzuki megszerezte az első helyet a Toyota Yaris előtt. A japán importból érkező kisautó ugyanakkor a kivonásoktól megtisztított piacon már nem tudta érvényesíteni az előnyét, így itt annak ellenére stabilan vezeti az eladásokat a Toyota Yaris, hogy forgalma érezhetően visszaesett a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. A Hyundai i20 és a Renault Clio egyaránt átfogó modellfrissítésnek köszönhette látványos erősödését.
B-szegmens Top 10, 2024. első félév
Suzuki Swift
834
77,1%
9,3
Toyota Yaris
785
-32,0%
19,1%
-7,9
Hyundai i20
537
90,4%
13,1%
6,5
Opel Corsa
500
-24,7%
12,2%
-3,4
Renault Clio III
457
82,1%
11,1%
5,3
Dacia Sandero
337
0,6
Citroën C3
-6,2%
Škoda Fabia
-37,7%
-2,4
Peugeot 208
134
-30,6%
3,3%
-1,3
Mazda 2
51
-64,8%
1,2%
-2,2
B-szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
776
-31,1%
23,6%
-6,9
694
60,3%
21,1%
357
66,0%
10,8%
5,0
325
-36,4%
9,9%
-4,0
297
-7,5%
9,0%
0,3
Alsó-középkategória (C-szegmens)
Ádáz küzdelem zajlik a dobogós helyekért a kompakt méretosztályban. Különösen a flottapiac bolydult fel: az év elején megújult Volkswagen Golf nagy lendületet vett a céges eladásokban. Itt sokat csökkent a Kia Ceed keresettsége, a Toyota Corolla ezzel szemben stabilizálni tudta a veszteségeit, és a vállalati értékesítések élén végzett. Összességében a második helyen végzett, hajszálnyira a gyengülő Kia Ceed mögött. Hatalmasat ment a Nissan Leaf, amely a privát vevők körében 2666,7 százalékon teljesített az előző évhez képest!
C-szegmens Top 10, 2024. első félév
Kia Ceed
1 617
-14,9%
20,1%
-5,9
Toyota Corolla
1 611
3,0%
VW Golf
1 250
82,7%
15,6%
6,2
Hyundai i30
691
21,7%
8,6%
Opel Astra
480
86,0%
2,4
Nissan Leaf
375
681,3%
4,7%
4,0
Škoda Scala
340
-37,0%
-3,2
Ford Focus
304
-37,3%
-2,9
Renault Mégane
200
-24,5%
2,5%
Peugeot 308
173
45,4%
2,2%
0,5
C-szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
1 612
-9,2%
21,4%
-5,0
1 594
2,8%
21,2%
1 156
81,2%
15,4%
5,9
686
24,1%
345
684,1%
3,9
Városi szabadidőjárművek (B-SUV)
A Suzuki Vitara szülőföldjén eleve nehéz küldetés másnak győzelmet aratni ebben a méretosztályban, úgy meg szinte lehetetlen, hogy a modell megújult az idei modellévre. A másik nagy sláger, a Dacia Duster vadonatúj generációval, átértelmezett formai és műszaki tartalommal lépett színre, amivel szemben megint csak nehezen versenyzett az eredetileg rendkívüli lendülettel indító Toyota Yaris Cross, amely így az összesített piacon a harmadik, a re-export nélküli elemzésekben a második helyen zárta 2024 első hat hónapját.
B-SUV szegmens Top 10, 2024. első félév
Suzuki Vitara
4 279
151,6%
39,6%
19,5
Dacia Duster
1 615
14,9%
Toyota Yaris Cross
1 081
-13,1%
10,0%
-4,7
Ford Puma
754
39,1%
Opel Crossland X
710
40,0%
6,6%
Renault Captur
521
174,2%
2,6
Opel Mokka
319
-41,0%
2,9%
VW T-Cross
310
-56,6%
-5,6
Peugeot 2008
281
21,6%
2,6%
Nissan Juke
262
113,0%
2,4%
1,0
B-SUV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
2 528
107,0%
35,7%
13,2
1 062
-12,2%
-7,2
940
14,4%
13,3%
511
56,3%
1,2
350
120,1%
4,9%
2,0
Kompakt szabadidőjárművek (C-SUV)
Két versenyzőt is indít az alsó-középkategóriás crossoverek mezőnyében a Toyota. A fiatalos, formabontó C-HR mellett a konzervatívabb megjelenésű, praktikusabb Corolla Cross is verseng a rendkívül nagy számú vevő kegyeiért. A C-HR pozícióját rontotta valamelyest a radikálisan frissebb új generáció megjelenése, az értéktartásra különösen érzékeny flottás ügyfelek láthatóan kivártak, ami gyengítette az előző széria eladásait. Összesítésben a C-HR így is a harmadik, a Corolla Cross az ötödik helyen zárta a félévet; a kivonásokat nem tekintve mindkét modell egy-egy pozíciót tudott javítani. Tekintve, hogy a Suzuki S-Cross gyakorlatilag versenyen kívül, szuverén előnnyel uralja a kategória hazai eladásait, ez még impozánsabb teljesítmény. A Nissan Qashqai és a Renault Austral teljesítménye kiemelkedő a méretosztályban.
C-SUV szegmens Top 10, 2024. első félév
Suzuki S-Cross
3 183
40,2%
Nissan Qashqai
1 877
296,0%
15,1%
9,9
Toyota C-HR
1 275
10,3%
-2,8
MG ZS
874
87,2%
1,9
Toyota Corolla Cross
725
51,0%
5,8%
Ssangyong Korando PC
610
-25,1%
VW T-Roc
493
-2,3
Hyundai Kona
353
91,8%
Renault Austral
272
312,1%
1,5
Škoda Karoq
-17,6%
C-SUV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
2 492
31,1%
24,3%
1 200
338,0%
11,7%
8,2
704
49,2%
6,9%
678
56,2%
Középkategóriás szabadidőjárművek (D-SUV)
A Hyundai Tucson stabil abszolút elsősége elpárolog, ha csak a magyarországi első forgalomba helyezéseket nézzük: a koreai sikermodell eladásainak 60 százaléka külföldre kerül, így a Hyundai az elsőről a hatodik helyre csúszik vissza a kivonásoktól megtisztított piacon. A Kia Sportage és a kategóriateremtő Toyota RAV4 fej-fej mellett küzd a minél jobb dobogós helyekért. A méretosztály legerősebb gyarapodását az új generációs Nissan X-Trail produkálta.
D-SUV szegmens Top 10, 2024. első félév
Hyundai Tucson
927
25,8%
Kia Sportage
870
14,1%
Toyota RAV4
868
9,3%
-2,0
Ford Kuga
732
45,8%
1,7
Škoda Kodiaq
594
-8,3%
9,6%
-3,5
Nissan X-Trail
584
445,8%
9,5%
7,3
VW Tiguan
562
53,6%
Mazda CX-5
206
19,8%
Ssangyong Torres
187
3,0
Škoda Enyaq
101
23,2%
1,6%
0,0
D-SUV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
865
9,2%
17,5%
862
17,4%
580
-8,8%
526
64,4%
10,6%
3,8
461
Kompakt áruszállítók (C-DV)
A Toyota Proace City éveken át feltartóztathatatlanul uralta a szubkompakt furgonok eladásait; ez a személyszállító variáns (Proace City Verso) esetében ma is igaz, az áruszállítóknál azonban a második helyre szorult a japán modell. Ha a nem itthon forgalomba helyezett új autókat figyelmen kívül hagyjuk, akkor ellenben még mindig az élen áll a Toyota. Ami a fent említett személyszállító verziót illeti, nagyon kis létszámú és darabszámú (8 modell, 447 eladott autó) szegmensről beszélünk, amelyben azonban 44,7 százalékos piaci részesedéssel bír a Toyota.
C-DV szegmens Top 10, 2024. első félév
Renault Express Van
468
7,1%
19,2%
Toyota Proace City
376
29,7%
VW Caddy
283
-26,5%
11,6%
Opel Combo
269
47,0%
11,0%
Mercedes-Benz Citan
205
28,9%
2,1
Peugeot Partner
Ford Transit Connect
184
-12,0%
Ford Transit Courier
156
-42,6%
6,4%
-4,3
Citroen Berlingo
59
FIAT Doblo Van
48
-32,4%
2,0%
C-DV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
372
30,1%
3,5
322
-23,9%
282
-10,2%
12,6%
254
54,9%
11,4%
202
32,0%
Középkategóriás áruszállítók (M-DV)
A Ford Transit Custom önmagában a szegmens több mint felét uralja, így valódi piaci versenyről csak ezt a típust kizárva beszélhetünk. A modellfrissítést követően látványos növekedésbe kezdett a Toyota Proace, azonban a szegmens hagyományos vezető szereplőit így is csak megközelíteni tudta. A kivonásoktól megtisztított piacon ugyanakkor a legjobban teljesített (eltekintve értelemszerűen a Ford Transit Customtól), ami ígéretes kilátásokat vázol az év hátralévő időszakára.
M-DV szegmens Top 10, 2024. első félév
Ford Transit Custom
1 391
280,1%
51,6%
19,3
Renault Trafic
270
65,6%
-4,4
VW Transporter
247
73,9%
Toyota Proace
233
269,8%
Opel Vivaro
196
7,3%
-8,9
Mercedes-Benz Vito
22,9%
-4,6
Peugeot Expert
92
228,6%
VW ID.Buzz Cargo
46
70,4%
1,7%
Citroën Jumpy
42
55,6%
FIAT Scudo Van
33
120,0%
M-DV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
55,1%
34,0%
228
261,9%
8,5
220
111,5%
158
1,3%
-5,5
123
Pickupok
A Toyota Hilux a világtörténelem legsikeresebb kompakt platós kisteherautója, és ehhez méltó módon magasan a legnépszerűbb a privát vásárlók és a céges ügyfelek körében egyaránt. Összesítésben csaknem 55 százalékos piaci részesedéssel bír a piacon; ez az érték 61,8 százalékra ugrik, ha csak a kivonásoktól megtisztított adatokat elemezzük. Jelenleg öt típus teszi ki a hazai pickup-eladások 99,7 százalékát; a statisztikákban szereplő további modellek (Jeep Gladiator, Dodge RAM, Toyota Tundra) még színfoltnak is csak bajosan mondhatók.
Pickup szegmens Top 5, 2024. első félév
Toyota Hilux
1 593
53,2%
54,8%
6,3
Ford Ranger
893
28,5%
30,7%
Isuzu D-Max
-27,7%
VW Amarok
167
659,1%
4,7
Ssangyong Musso Grand
-55,6%
Pickup szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül
1 411
61,8%
11,3
513
22,5%
-5,2
175
-33,5%
7,7%
-6,8
131
523,8%
4,6
-56,2%
-3,8
Pátyi út 40.
Új és használt autó értékesítés: H-P: 8.00 – 18.00 SZ: 9.00 – 13.00 +36 (23) 535-615
Szerviz: H-P: 7.00 – 18.00 SZ: 8.00 – 13.00 +36 (23) 535-600
Webshop: Email: webshop@mayertoyota.hu + 36 (23) 535-639
Szent Flórián körút 1.
Nyitvatartás: H-P: 8:00 - 17:00 +36 (22) 799-210
Budai út 20.
Nyitvatartás: H-P: 8:00 - 17:00 Sz: 9.00-13.00 +36 (26) 530-700
Hírlevél feliratkozás